اتومبيل ايراني اتومبيل ايراني .

اتومبيل ايراني

تاريخچه شركت سايپا

سايپا

 

در سال ۱۳۹۱ شركت سايپا كه يك شركت اتومبيل سازي مي باشد با توليد كردن ۴۷۷٫۸۹۰ خودرو موفق گشت تا ۴۲ درصد از سهم بازار ايران را در دست بگيرد.

ايران خودرو كه ۴۵ درصد از سهام بازار خودروي ايران را در دست گرفته است اولين خودروساز ايراني و بعد از آن سايپا دومين خودروساز معرفي گرديد .

در سال ۱۳۴۴ بود كه شركت سايپا با همكاري كمپاني فرانسوي سيتروئن ساخته شد (تحت اسم كمپاني سهامي توليد خودروي سيتروئن ايران ).

نخستين خودروهاي اين شركت وانت آكا و سواري ژيان نام داشتند. پس از سال ۱۳۵۳ خودروهاي ژيان مهاري و ژيان پيكاب در مدل‌هاي معمولي و دولوكس نيز توليد شد.

در سال ۱۳۵۴، نام شركت، به فرم كنوني؛ سايپا تغيير پيدا كرد، كه مختصر شده «شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل» بود.

شركت سايپا در ۱۶ تيرماه ۱۳۵۸ به مالكيت دولت ايران در آمد و از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرار گرفت.

سهام شركت در سال ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و بعد از آن در دي ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه كشور ۵۱٪ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گرديد. در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با در اختيار داشتن ۳۵٫۷۵٪ درصد از سهام شركت سايپا، بزرگترين سهام‌دار آن به‌شمار مي‌آيد.
تاريخچه :

شركت سايپا در سال ۱۳۴۴ با سرمايه اوليه ۱۶۰ ميليون ريال با نام «شركت ايراني توليد اتومبيل سيتروئن ايران» تأسيس گرديد. در تاريخ ۱۵ اسفند ماه ۱۳۴۵ به ثبت و دو سال بعد به مرحله بهره‌برداري رسيد.

نام شركت در اوايل سال ۱۳۵۴ به شركت سهامي عام ايراني توليد اتومبيل با نام انحصاري «سايپا» تغيير يافت. از آذر ماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرار گرفت و متعاقب آن بر اساس مصوبه ۱۳۶۵٫۲٫۱ هيئت وزيران، كليه سهام آن به نمايندگي از سوي دولت به نام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران منتقل گرديد. سهام شركت در اواخر سال ۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شد و بعد از آن در دي ماه ۱۳۸۷ به موجب قانون بودجه كشور ۵۱ درصد از سهام آن، در بورس واگذار گرديد.
سهام‌داران :

سرمايه شركت سايپا در بدو تأسيس ۱۶۰ ميليون ريال بوده، كه طي چند مرحله افزايش سرمايه، به مبلغ ۱۰٫۴۰۰ ميليارد ريال در پايان سال ۱۳۹۱ افزايش يافته است.

در سال ۱۳۸۹ با تصويب مجمع فوق‌العاده اكثريت هيئت‌مديره آن در دستان بخش خصوصي جا گرفت. در اين مجمع تركيب سهام‌داران عمدهٔ سايپا تغيير كرد و تعداد نمايندگان دولتي در هيئت مديره از اكثريت افتاد.


برچسب: ، اتومبيل داخلي، سر گذشت سايپا، قيمت خودرو هاي سايپا، وب سايت رسمي شركت سايپا، گروه خودرو سازي سايپا،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۳۱:۵۶ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :